Kenali Penyakit Cyst



Sebelum saya pergi lebih jauh ingin saya mengingatkan semua awas dengan ketumbuhan ini. Jaga kesihatan diri luar dan dalam. Buat sikit pelaburan untuk diri sendiri. Sayangi diri sayangi suami dan anak-anak.

“Cyst.. apa tu?”

Soalan biasa didengari bagi orang yang sudah berkahwin dan disyaki mengalami masalah kesuburan.

Perkara ini memang normal. Selagi tak kahwin… selagi tak jumpa masalah .. selagi tu kebanyakkan kita sebagai wanita tak mengenali masalah kesihatan yang boleh wujud dalam tubuh kita.

Faham la kita semua bukan doktor. Kadang-kadang bukan tak pernah baca tentang Cyst, tapi tak terjangkau di kepala bahawa kita akan mengalami masalah tersebut. Dan akhirnya kita tak ambil pusing secara serius tentang bahan bacaan kita tu.

Ya, Cyst Punca Masalah Kesuburan Wanita tau. Jom kita kenali lebih rapat tentang musuh wanita ni.

Jom kenali Cyst

Cyst adalah kantung yang mengandungi cecair yang berada di dalam kilang telur ovari. Cecair ini boleh cair seperti air, dan pekat likat. Ada kalanya mengandungi tisu-tisu seperti rambut dan gigi.

Kehadiran cyst -pada ovari setiap bulan bagi wanita adalah normal. Ia menandakan wanita itu sihat dan subur. Dan secara normal, cyst akan membesar dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum ketika ovulusi. Cyst ini akan pecah bila mencapai lebih kurang diameter 2mm.

Cyst yang tidak pecah tidak berbahaya kecuali jika saiznya menjadi terlalu besar.
Tanda-tanda Cyst

Secara amnya, Cyst biasanya akan menyebabkan:

• Ketidakselesaan ketika datang haid.
• Kitaran haid tidak teratur.
• Senggugut yang teruk
• Mengganggu hubungan kelamin suami isteri.
• Perut wanita kelihatan buncit seperti orang mengandung.
• Sembelit akibat tekanan pada salur najis dan kerap buang air kencing.
• MENJEJASKAN KESUBURAN.


Tanda-tanda cyst adalah berbeza bergantung kepada individu. Namun ada juga wanita yang mempunyai cyst ini tidak mempunyai simptom. 

Adakah perlu pembedahan?

Cyst boleh dikesan melalui kaedah ultrasound. Dan pembedahan bukanlah pilihan wajib dilakukan kepada semua pesakit. 

Namun pembedahahan akan dipertimbangkan jika berlaku perkara-perkara tersebut :- 

– Cyst melebihi saiz 5cm atau 3 inchi.
– Cyst berada di kedua-dua belah ovari.
– Saiz cyst tidak berkurangan selepas 2-3 kitaran haid.
– Jika ada ketumbuhan ovari pesakit tak pernah didatangi haid.
– Pesakit adalah gadis remaja.
– Pesakit adalah monopouse
– Menggunaan pil perancang kehamilan.

Cyst Operation yang dilakukan keatas seorang wanitajika saiz cyst yang terlalu besar menampakkan wanita tersebut seperti mengandung.

Namun ada kajian menunjukkan bahawa jika cyst masih belum besar atau sekitar 3cm diameter , pesakit boleh mengamalkan pengambilan supplement bagi tujuan pengecutan semulajadi.

Jenis-jenis Cyst Yang Ganggu Kesuburan.

1. Endometruimas – Cyst yang disebabkan oleh endometriosis.
2. Polycystic Ovarian Cysts – Terdapat beberapa cyst yang kecil pada kilang telur ovari, membuatkan haid tidak teratur dan membuatkan kadar hormon tertentu yang tinggi dalam darah

Jenis-jenis Cyst Yang Tidak Ganggu Kesuburan.

1. Functional cysts – Cyst normal. Wujud semasa kitaran haid setiap bulan. Ia menandakan seseorang wanita itu sihat dan subur.
2. Cysdenomas – Cyst yang berlaku dipermukaan lapisan luar kilang telur ovari. Jadi ia tidak menggangu kesuburan.
3. Dermoid cysts – Cyst ini mengandungi beberapa tidu seperti kulit, rambut, dan gigi. Ia selalu dikeluarkan melalui pembedahan.
Antara contoh Ovarian Dermoid cyst.

Namun ada juga segelintir pesakit  tidak mengalami apa-apa masalah. Ada kes dimana cyst dikesan sewaktu melakukan pembedahan untuk melahirkan anak. Ajaib kan.

Kepada semua wanita khususnya mereka yang ingin menamatkan zaman bujang, berjumpalah dengan doktor bagi pemeriksaan. Jika kita disyaki mengalalami cyst, jangan panik dan terus membuat pembedahan. Tetapi mintalah nasihat dari doktor pakar berkaitan dengan rawatan susulan yang lain.

Rawatan dengan Set Cyst Shaklee

Kepada yang ingin mencuba rawatan alternatif, saya sangat galakkan pengambilan vitamin semulajadi yang lebih selamat dan berkesan seperti produk Shaklee. Keberkesanan telah terbukti oleh ramai orang.

🍁GLA Complex: Mampu mengecutkan cyst yang membesar. Selain mengawal estrogen dan testosteon, dimana GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal hormon wanita.

🍁Vitamin ACE : Terdiri daripada
• CarotoMax (Vitamin A), 
• Vitamin C Plus, 
• Vitamin E.

Ketiga-tiga vitamin ini merupakan rangkaian anti-oksidan yang penting untuk membunuh hormon xenoestrogen. Vitamin ACE penting untuk mengelakkan cyst membesar semula.

Terdapat kes dimana cyst telah megecut selepas mengamalkan GLA Complex. Tetapi tidak lama kemudia cyst membesar semula berikutan hormin Xenoestroge tidak dihapuskan sepenuhnya oleh vitamin ACE.

🍁VIVIX: Raja vitamin. Mampu mengecutkan dan menghapuskan cyst.



Sebenarnya menurut pakar sebanyak 95 peratus daripada kes cyst ovari adalah bukan kanser dan tidak merisaukan. 

Rawat sebelum terlambat. Dalam masa yang sama, amalkan pemakanan yang tinggi anti-oksidan. 


Untuk order dan lebih detail 
Klik di sini 👇

http://www.wasap.my/60197297176/setcystshaklee

Post a Comment

0 Comments